WRAKDUIKEN IN DE NOORZEE

12 Jun

Gepubliceerd in Buitenleven 5, mei 2017. 

Duizenden Nederlanders zetten zich het hele jaar door met hart en ziel in voor de natuur bij hun in de buurt. Wie zijn deze helden die er, weer of geen weer, op uitgaan om bomen te kappen, onkruid te wieden, dieren te redden of wandelpaden te onderhouden? Buitenleven geeft ze een gezicht. Deze maand: de Noordzeeduikster.

Als onderwaterfilmer maakt Klaudie Bartelink (45) videobeelden voor onder andere films, documentaires en televisieprogramma’s. Twee dagen per week zet ze zich vrijwillig in voor het schoonmaken van wrakken in de Noordzee.
“Ik houd heel erg van de natuur, maar voetje voor voetje langs plantjes schuifelen is niets voor mij. Ik heb actie nodig, en uitdaging. Toen ik vijftien jaar geleden begon met duiken, was ik meteen verkocht. Het is zo bijzonder om onder het wateroppervlak een heel andere wereld te ontdekken. Je kunt je niet voorstellen hoe sprookjesachtig mooi de Noordzeebodem is! Om dat vast te leggen, kocht ik een waterdichte behuizing voor mijn camera. Ik vond het filmen zo fantastisch, dat ik besloot me om te scholen. Zo werd ik van lesstofontwikkelaar onderwaterfilmer.
Mijn vriend, die wrakduikexcursies organiseert, maakte zich er al jaren hard voor het verwijderen van achtergebleven visnetten en -lijnen op wrakken van schepen en gezonken boorplatforms. Die vormen namelijk een serieus probleem voor het onderwaterleven. Vissen, maar bijvoorbeeld ook kreeften en krabben komen daarin vast te zitten en sterven dan een langzame dood. Om daar meer aandacht voor te vragen, filmde ik zijn schoonmaakwerk. Daar is onze stichting Duik de Noordzee Schoon uit voortgekomen.
Sinds 2011 organiseren we twee keer per jaar met zo’n dertig duikers een tiendaagse expeditie op de Noordzee. Sportduikers, maar ook onderwaterfilmers en –fotografen zoals ik, en mariene biologen en -archeologen. Samen maken we scheepswrakken schoon en brengen we het probleem van de ‘spooknetten’ in beeld. Ook doen we onderzoek naar de biodiversiteit rond wrakken. Die is heel groot; ieder jaar ontdekken we nieuwe soorten. Wrakken zijn namelijk fijne plekken voor vissen en andere zeedieren om te bivakkeren. Vandaar ook dat ze bij vissers zo geliefd zijn.
Wrakduiken is echt een mannenwereld; de eerste jaren was ik samen met één andere duikster de enige vrouw aan boord. Langzamerhand begint daar verandering in te komen. De laatste expeditie gingen er zes vrouwen mee. Een record! Alle vrijwilligers – dus ook mijn vriend en ik – gebruiken onze persoonlijke duikspullen en steken onze eigen tijd en geld in de stichting om de expedities mogelijk te maken. Daarnaast worden we gesteund door verschillende sponsoren, zoals Stichting Adessium, Wereld Natuur Fonds en de Nationale Postcode Loterij. Op die manier hebben we de afgelopen zes jaar al zo’n 170 wrakken schoon kunnen maken.
Behalve dat ik de expedities film, ben ik ook verantwoordelijk voor de communicatie en de fondsenwerving. Hoewel we ‘maar’ twee keer per jaar op pad gaan, kost me het vrijwilligerswerk me daardoor gemiddeld zo’n twee dagen per week. Veel te veel natuurlijk, maar het is zo leuk en zinvol werk! Als ik de Noordzee daarmee een beetje beter kan maken, doe ik het graag.”
Meer informatie: www.duikdenoordzeeschoon.nl.

[Kader]
Wist je dat….

  • op de bodem van de Noordzee zeker tienduizend scheepswrakken liggen? Een groot deel daarvan is met zand bedekt.
  • zo’n 300 tot 500 wrakken nog boven het zand liggen en daarmee een interessante stek voor vissers vormen?
  • er op de scheepswrakken ongeveer 300 soorten leven?
  • wrakken kraamkamers zijn voor veel diersoorten waaronder kabeljauw?
  • sportvissers naar schatting jaarlijks 1 miljoen kg werplood verliezen op de wrakken?
  • één enkel visdraadje voldoende kan zijn om een krab de rest van zijn leven vast te houden?
  • warrelnetten onder water blijven doorvissen en dat het daarom ook wel spooknetten wordt genoemd?
  • de Stichting Duik de Noordzee Schoon tientallen voor Nederland nieuwe en zeldzame soorten heeft ontdekt en 20.000 kg netten heeft geborgen?
  • er in totaal 60.000 uren vrijwilligerswerk is besteed aan de projecten van Stichting Duik de Noordzee Schoon?
Geef een reactie

