TE OUD OM TE GAAN HARDLOPEN?

16 Apr

M05 Vraag van de week hardlopen

Gepubliceerd in Margriet, januari 2018

Carola (57): “Ik wil graag beginnen met hardlopen, maar volgens mijn dochter ben ik daar te oud voor. Kan ik dit idee beter laten varen?”

Jeroen Bijman, sportfysiotherapeut bij Bijman+Helsloot Fysiotherapie in Purmerend, is bestuurslid van de Nederlandse Vereniging voor Fysiotherapie in de Sportgezondheidszorg (NVFS).

“Onderzoekers van de Amerikaanse Standford University School of Medicine volgden gedurende twintig jaar duizend 50-plussers. De helft van hen liep regelmatig hard, de andere helft niet. Wat bleek? De eerste groep kreeg gemiddeld zestien jaar later last van ouderdomsklachten, en overleed gemiddeld ook later. Verrassend genoeg hadden de hardlopers op hun oude dag niet meer last van gewrichtsklachten, en ook niet meer heup- of knieoperaties ondergaan. 

Je bent dus nooit te oud om te starten met hardlopen. Mits je het verstandig aanpakt. De meest gemaakte fout is dat beginners te snel te veel willen. Dan is het risico op blessures groot. Om het verstandig op te bouwen, heb je veel geduld nodig. Laat je niet gek maken omdat je bijvoorbeeld binnen een bepaalde tijd aan een bepaalde loopwedstrijd wilt meedoen. Dat is vragen om problemen. 

Als je voor het eerst gaat hardlopen, moet je je lichaam aan de bewegingen laten wennen, en het sterker maken. Dat door je door — stevig — te gaan wandelen. Pas als je dat probleemloos een uur volhoudt, kun je het rennen voorzichtig opbouwen. Twee keer per week een korte training, waarbij je de intensiteit heel langzaam uitbreidt, is meer dan voldoende. Om te weten hoe je dat het beste aanpakt, kun je een hardloopcursus doen. Dan leer je ook meteen een goede looptechniek. Als alternatief kun je een hardloopapp op je telefoon te gebruiken, bijvoorbeeld Hardlopen met Evi. Die is zowel geschikt voor absolute beginners als voor lopers met een ervaring. Nog een paar tips:

  • Laat vóór je met hardlopen begint een sportmedische keuring doen, zeker als je bijvoorbeeld rookt, wat te zwaar bent of hartproblemen in de familie hebt. Zorgverzekeraars vergoeden zo’n keuring soms (deels). Meer informatie vind je op sportzorg.nl. 
  • Als je net start, kun je prima op ‘gewone’ gympen lopen. Schaf eventueel wel naadloze sokken aan; die voorkomen blaren. Vind je het hardlopen leuk en wil je het verder uitbouwen, dan is het verstandig om je speciale hardloopschoenen te laten aanmeten. 
  • Een goede vuistregel voor het tempo is dat je tijdens het rennen nog een gesprek moet kunnen voeren met een (denkbeeldige) persoon naast je. 
  • Hardlopen met een vriendin of een groep is gezellig, maar het gevaar is dat dat je je aan het tempo van anderen aanpast. Dat vergroot de kans op blessures. Spreek dus af dat iedereen in zijn eigen tempo loopt. 
  • Rekken en strekken voor en na het hardlopen is niet nodig. Veel beter is om als warming up en cooling down voor- en achteraf vijf minuten stevig te wandelen.”

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: