Archief | 11:42

LEKKER AAN ‘T WERK: PENSIOEN VOOR DUMMIES

12 feb

Deze week in de Margriet-rubriek Lekker aan ’t werk:

  • Pensioen voor dummies: vier ingewikkelde termen verklaard
  • Het werkgeluk van zangeres Cosmea Panka
  • http://www.voorwerkendemoeders.nl
  • Werkcoach Door over ‘passend werk
  • Het uniform van DHL-koerier Marion Bommer

Bekijk de hele rubriek hier.

LEKKER AAN ‘T WERK: PENSIOEN VOOR DUMMIES

12 feb

Pensioen voor dummies

In de discussie over de toekomst van de pensioenen, vliegen de ingewikkelde woorden ons om de oren. Een paar veelgebruikte termen verklaard:

  • Pensioenpijlers
    Voor de meeste mensen geldt, dat hun pensioen is opgebouwd uit twee of drie verschillende stukken of pijlers. De eerste pijlers is het staatspensioen, de AOW. Mensen met een baan bouwen daarnaast meestal een aanvullend pensioen op via de pensioenregeling van hun werkgever. Wie dat wil, kan zelf extra sparen met een pensioenverzekering (de derde pijler van het pensioenstelsel).
  • Dekkingsgraad
    De dekkingsgraad is de ‘thermometer’ waaraan je kunt aflezen of een pensioenfonds er financieel goed voorstaat of niet. Bij een dekkingsgraad van 100% heeft een fonds precies genoeg geld in kas om alle aanvullende pensioenen te kunnen betalen. Om te voorkomen dat fondsen in de problemen komen – en gepensioneerden dus geen geld krijgen – eist de overheid dat ze altijd wat extra’s in kas houden.
  • Indexatie
    Letterlijk: prijscompensatie. Dat wil zeggen, dat de pensioenuitkeringen meestijgen met de salarissen en de prijs van consumentenproducten. Op die manier wordt voorkomen, dat het pensioen in de loop der tijd minder waard wordt.
  • Afstempelen
    Hiermee wordt bedoeld: het verlagen van de pensioenuitkeringen. Pensioenfondsen gaan daar soms toe over, als hun dekkingsgraad te laag wordt.

—————————————————————————————————————————————————————–

Uit de praktijk van werkcoach Door Mulder

Door Mulder werkt als werkcoach bij het UWV WERKbedrijf in de Randstad. Wekelijks beantwoordt ze een vraag over werk.

Wat is passend werk?

Wie een WW-uitkering heeft, moet op zoek naar ander werk. Het eerste half jaar mag u solliciteren op banen die passen bij uw opleiding, werkervaring en salarisniveau. Levert dat na zes maanden niets op, dan verwacht het UWV dat u ook reageert op vacatures die een niveau lager liggen, slechter betalen of waarvoor u verder moet reizen. Iemand met een hbo-opleiding moet na een half jaar WW bijvoorbeeld ook solliciteren op werk op mbo-niveau. Doet hij dat niet, dan wordt zijn uitkering mogelijk gekort of zelfs stopgezet. Dit om te verhinderen dat mensen onnodig lang aan de kant blijven staan.

Naarmate u langer werkloos bent, wordt steeds meer werk als ‘passend’ gezien. Bent u na 1 juli 2008 uw baan kwijtgeraakt en heeft u een jaar lang zonder onderbreking WW ontvangen? Dan is al het werk ‘passend’, ongeacht het niveau of het salaris. Uw werkcoach biedt u twee banen aan, waarop u moet solliciteren. Voor zover mogelijk probeert hij in het aanbod rekening te houden met uw achtergrond. Als het loon lager is uw WW-uitkering, wordt dat in de regel aangevuld tot het bedrag van de uitkering, zolang u daar recht op heeft.

——————————————————————————————————————————————————————

9 op de schaal van werkgeluk

Naam: Cosmea Panka

Leeftijd: 37

Beroep: zangeres en danseres

Sinds: 2009 fulltime

Uur per week: gemiddeld 50 à 60

Privésituatie: single

Wat doe je?

Samen met een aantal anderen treed ik door het hele land op met de show, The soul of Motown, en ik zing in drie groepen: Breeze, Miracle City Singers en Jazzband JazzZoo

Wat voor opleiding heb je gedaan?

HBO Commerciële Economie! Vanaf mijn 15e heb ik zangles. Momenteel volg ik een eenjarige zangopleiding, Complete Vocal Technique.

Hoe ben je aan deze baan gekomen?

Naast mijn werk in de marketing heb ik altijd opgetreden. Twee jaar geleden werd ik aangenomen bij The soul of Motown. Dat was de kans waarop ik had gewacht: eindelijk kon ik als artiest mijn brood verdienen.

Wat is het meest bijzondere wat je in dit werk is overkomen?

Deelname aan Holland’s got talent. Verder heb ik opgetreden bij de huwelijksdienst van Estelle en Ruud Gullit, het North Sea Jazz Festival en de Margriet Winterfair.

Wat aan dit werk maakt je blij?

Dat ik mensen kan raken met mijn stem en hun een mooie ervaring kan bezorgen. Het is geweldig dat ik mijn gave van God op deze manier kan benutten. Door te zingen, haal ik het beste uit mezelf.

—————————————————————————————————————————————————————–

Geen langer zwangerschapsverlof

Het Europees Parlement stemde onlangs in met een zwangerschapsverlof van 20 weken voor alle Europese lidstaten. Het Nederlandse kabinet wil daar echter niet aan meedoen. Volgens minister Kamp van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) is het verlof van 16 weken dat vrouwen nu krijgen voldoende. Als  een moeder daarna door medische problemen niet kan werken, kan ze gebruik maken van de ziektewet, aldus de minister.

——————————————————————————————————————————————————————-

Voor werkende moeders

http://www.voorwerkendemoeders.nl is een groep vrouwen, die de stem van werkende moeders (en vaders) laat horen in de politiek. Zij spreken met politici, werkgevers en maatschappelijke organisaties over hoe het moeders gemakkelijker gemaakt kan worden om werk en de zorg voor kinderen te combineren. Zo komt Voor werkende moeders bijvoorbeeld in het geweer tegen de aangekondigde bezuinigingen op de kinderopvang. Hoe meer werkende moeders zich aansluiten, hoe luider hun stem in Den Haag klikt.

——————————————————————————————————————————————————————-

Het uniform van…. Marion Bommer (41)

Beroep: DHL-koerier

Sinds: 1997

“Toen ik dertien jaar geleden als koerier begon, waren er alleen mannenuniformen. Alles was veel te groot! Tegenwoordig zijn er gelukkig ook kleine maatjes. Ons kledingassortiment is zeer uitgebreid: broeken, bermuda’s, polo’s met korte en lange mouwen, truien en verschillende jassen. Alles in de kleuren van het bedrijf. Volgens de ARBO-wet zijn we verplicht werkschoenen met stalen neuzen te dragen. Maar die had het bedrijf niet in mijn maatje 33! Ze zijn speciaal voor mijn in China besteld. Je kunt dus rustig zeggen dat ik de meest exclusieve scho